ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 9
Текст:МОСТИСЬКА МІСЬКА РАДА
ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
L – ПОЗАЧЕРГОВА СЕСІЯ VІІІ СКЛИКАННЯ
Рішення №
м. Мостиська від 08 грудня 2023 року
Про затвердження програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді Мостиської міської ради Львівської області
на 2024-2025 роки
Відповідно ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Указу Президента України від 18 травня 2019 року № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріоти виховання», Мостиська міська рада вирішила:
- Затвердити Програму національно-патріотичного виховання дітей та молоді Мостиської міської ради Львівської області на 2024-2025 роки, що додається.
- Відділу освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради Львівської області забезпечити виконання Програми.
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на відділ освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради, постійну депутатську комісію з питань освіти, культури, охорони здоров’я, духовності, спорту, туризму та соціальної захисту населення, постійну депутатську комісію міської ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку.
Міський голова Мирослава ПЕЛЬЦ
Додаток до рішення
Мостиської міської ради
№ від 08.12.2023р
ПРОГРАМА
національно-патріотичного виховання дітей та молоді Мостиської міської ради Львівської області
на 2024-2025 роки
м. Мостиська
3 М I С Т
- Паспорт міської програми. Підстава для розроблення
- Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма:
- Визначення мети програми;
4 Обгрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, строки та етапи виконання Програми;
5. Перелік завдань програми, напрями діяльності, заходи програми;
6. Очікувані результати, ефективність програми;
7. Обсяг га джерела фінансування програми:
8. Координація та контроль за ходом виконання Програми.
Додатки до програми
Додаток № 1. Ресурсне забезпечення міської Програми на 2024-2025 рр.
Додаток № 2. Основні заходи міської цільової Програми з національно-патріотичного виховання дітей та молоді Мостиської міської ради Львівської області на 2024-2025 рр.
ПACПOPT
Програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді Мостиської міської ради Львівської області на 2024-2025 роки
- Підстава для розроблення:
Указу Президента України від 18 травня 2019 року № 286 2019 «Про Стратегію національно-патріоти виховання»
Ініціатор розроблення програми | Відділ освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради | |
Законодавча база, дата | Укази Президента Украин від 18 травня 2019 року № 286 2019 «Про Стратегію національно-патріотичного вихования», від 01 грудня 2016 року №534/2016 «Про пріоритетні заходи щодо сприяння зміцненню національної єдності та консолідацію українського суспільства, підтримки ініціатив громадськості у цій сфері. Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2018р. «Про деякі питання дитячо-юнацького військово-патріотичного виховання» | |
Розробник програми | Відділ освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради | |
Відповідальний виконавець програми | Виконавчий комітет Мостиської міської ради. Відділ освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради | |
Головний розпорядник бюджетних коштів | Виконавчий комітет Мостиської міської ради. Відділ освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради | |
Учасники програми | Відділ освіти, молоді та спорту Мостиської міської ради Військовий комісаріат, музей «Мостищина», ГО «Воїни АТО Мостищини» ГО «Ковальня майбутнього» | |
Термін реалізації програми | 2024-2025 рр | |
Етапи виконання програми (для довгострокових програм) | І-2024 р. ІІ-2025 р. | |
Перелік бюджетів, які приймають участь у виконанні програми | Бюджет Мостиської територіальної громади та інших джерел, не заборонених чинним законодавством | |
10 10 | Загальний обсяг фінансових ресурсів, н т.ч. кредиторська заборгованість минулих перiодiв, необхідних для реалізації програми. всього. У тому числі: | |
11 | Кошти міського бюджету | |
12 | Кошти інших джерел |
1. Визначення проблеми на розв'язання якої спрямована
Програма
В Україні національно-патріотичне виховання дітей та молоді сьогодні є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку громадянина як високоморальної особистості, яка зберігає українські традиції, духовні цінності, володіє відповідними знаннями, вміннями та навичками, здатна реалізувати свій потенціал в сучасних умовах, сповідує європейські цінності, готова до виконання обов'язку із захисту Батьківщини, незалежностi та територіальної цілісності України та рідного краю.
Досвід державної політики впродовж усіх років незалежності України засвідчив, що національно-патріотичному вихованню дітей та молодi не приділялось достатньої уваги. Ініціативи, заходи, проекти як на Всеукраїнському рівні, так і на місцевому, не мають чітко вираженої системності. На належному piвнi не налагоджено постійну партнерську співпрацю з інститутами громадянського суспільства, що мають відігравати першочергову та вирішальну роль у формуванні системи національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
Ще одним проблемним питанням є вiдсутнiсть системи підготовки фахівців національно-патріотичного виховання, належної методичної бази, сучасних інноваційних механізмів, форматів, форм роботи з дітьми та молоддю. Низьким, також, на сьогоднi є рiвень інформаційного забезпечення як самоï молоді, так тих, хто працює у напрямку національно-патріотичного виховання та за своїми посадовими обов'язками, а частіше - громадянським покликанням, бере на себе вiдповiдальнiсть вiдповiдного виховання підростаючого покоління.
У зв'язку з цим, як на державному, так і на місцевому рівні, актуалізувалася низка проблем, на розв'язання яких спрямована Програма, а саме:
- відсутність ефективного механізму формування та реалізації державної
політики у сфері національно-патріотичного виховання; - брак комунікацій з громадянським суспільством з питань національно-патріотичного виховання:
- брак духовності і моральності у суспільстві та активізація антисоціальних явищ у середовищі молоді;
- наявність у суспільній свідомості розбіжностей в уявленнях про iсторичне минуле, зокрема про тоталітарну добу, голодомори політичні репресії;
- вiдсутнiсть єдиної державноï iнформацiйно-просвітницької політики щодо питань організації та висвітлення заходів із національно-патріотичного виховання:
- недостатнє усвідомлення молоді своєї громадської позиції національно-патріотичного спрямування:
- недостатній рівень гармонізації законодавства й управлінських практик у сфері формування громадянської позиції з законодавством та кращими практиками держав Європейського Союзу та інших розвинутих держав.
- відсутність єдиних стандартів щодо процесів, суб'єктів, їх компетенцій та повноважень, якості діяльності у сфері національно-патріотичного виховання;
- недостатність кваліфікованого кадрового потенціалу органах місцевого самоврядування у навчальних закладах для організації та здійснення заходів із національно-патріотичного виховання;
- незавершеність процесу формування національного мовно-культурного простору, стійкості його ціннісної основи до зовнішнього втручання;
- перетворення інформаційного простору на поле маніпуляцій суспільною свідомістю, продукування ціннісної дезорієнтації;
- відсутність єдиного обов'язкового підходу у фінансовому та матеріально-технічному забезпеченні як об’єктів інфраструктури, так i напрямку національно-патріотичного виховання в цілому.
- недостатній рівень обміну досвідом. успішними практиками в сфері національно-патріотичного виховання.
Відтак, існує нагальна потреба вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді: надання цьому вкрай важливому для держави процесу системностi.
На сьогоднi наша громада має достатній, перш за усе людський потенціал. задля створення єдиноï цілісної системи національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Тому першочерговою задачею, на виконання якої має бути спрямована дана програма, мас стати налагодження механізму скоординованої систематичної співпраці як відповідних владних структур, так інститутів громадянського суспільства. iнiцiативних груп, створення належного методологічного підгрунтя для якісного розвитку, удосконалення системи національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Максимальну увагу при цьому, слід приділяти роботі навчальних та позашкільних закладів, які починаючи з дошкільного віку, повинні формувати у підростаючого покоління сталу національно-орiєнтовану систему цінностей.
Отже, наявність. зазначеної проблематики зумовлює необхідність: упровадження та реалізації єдиної політики в сфері національно-патріотичного виховання, а системнi та узгоджені дії органів місцевого самоврядування громадськості в цьому напрямі сприятимуть єдності та консолідації громади.
Програма має вiдкритий характер і може доповнюватися (змінюватися) в установленому чинним законодавством порядку в разі, коли в період її виконання відбуватимуться зміни в законодавчих та нормативно - правових актах України.
III. Визначення мети програми
Метою Програми є створення та розвиток на території Мостиської міської ради системи національно-патріотичного виховання, налагодження механiзму скоординованої систематичної співпраці відповідних державних структур. інститутів громадянського суспільства, ініціативних груп та створення належного методологічного підгрунтя для якісного розвитку, удосконалення системи національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
IV. Обгрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, строки та етапи виконання Програми.
Безумовно, формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у дітей та молоді повинно здійснюватися на прикладах героїчної боротьби Українського народу за самовизначення творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності, успадкованих, зокрема, вiд княжої доби, Українських козаків, Українських Січових Стрільців, армій Української Народної Республіки тa Західноукраїнської Народної Республіки. учасники антибільшовицьких селянських повстань, загонів Карпатської Січі. Української повстанської армії, українців-повстанців у сталінських концтаборах. учасників дисидентського руху в Україні. Також національно-патріотичне виховання має здійснюватися на прикладах мужності та героїзму учасників революційних подій в Україні у 2004, 2013 - 2014 роках та учасників бойових дій, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з'єднань, об'єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях.
У національно-патріотичному вихованні дітей та молоді важливо використати виховний потенціал, пов'язаний із героїзмом українців, які боролися в арміях держав - учасників Антигітлерівської коаліції та в рухах опору нацистській Німеччині та її союзникам під час Другої світової війни 1939 - 1945 років, учасників міжнародних операцій з підтримки миру і безпеки.
Також одним із важливих чинників національно-патріотичного виховання
має бути шанобливе ставлення до пам'яті про жертв комуністичного та інших
тоталітарних режимів в Україні, зокрема жертв Голодомору, політичних репресій депортацій.
Водночас важливою складовою національно-патріотичного виховання мас стати поширення інформації про досягнення наших співвітчизників та їх внесок у скарбницю світової цивілізації, зокрема у сферах освіти, науки, мистецтва, спорту, культури.
Для виконання мети Програми необхідним виконання ряду першочергових заходів, як основних шляхів вирішення вищезазначених проблем, а саме:
- Налагодження та забезпечення ефективної взаємодії усіх учасників процесу реалізації національно - патріотичного виховання дітей та молодi.
- Використання, як основного, принципу делегування повноважень та управлінських рішень від органів влади до інститутів громадянського суспільства. створюючи конкурентоспроможне середовище для останніх.
- Підвищення рівня національно-патріотичного виховання молоді шляхом як урізноманітнення форм та методів роботи, так і підвищення рівня професiйностi кола тих осіб, якими забезпечується значений виховний процес.
4. Вивчення та впровадження в дію кращих, як регіональних, так і Всеукраїнських практик національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
5. Проведення систематичних та регулярних семінарів практикумів щодо розвитку кожного з визначених пріоритетів напрямку національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
6. Інформування населення шляхом розробки та видання відповідних інформаційно-методичних матеріалів щодо нових підходів розвитку системи національно-патріотичного виховання дітей та молоді
7. Підтримка та популяризація інноваційних підходів, кращих практик та дієвих форм роботи дітьми та молоддю у напрямку національно-патріотичного виховання.
8. Проведення заходів, спрямованих на підвищення кваліфікаційного рівня та підготовку спеціалістів, що опікуються питанням національно-патріотичного виховання дітей та молоді в навчальних позанавчальних закладах, оздоровчих таборах тощо.
3 метою втілення у практику зазначених шляхів реалізації Програми та її ресурсного забезпечення визначено основні пріоритети, напрямки, механізми реалізації та впровадження національно-патріотичного виховання дітей та молоді, які відображені в основних заходах програми
Механізми (засоби):
- Підтримка інститутів громадянського суспільства, громадських ініціатив дітей та молоді:
- Інформаційна підтримка Програми національно – патріотичного виховання дітей та молоді:
- Впровадження, підтримка проведення різноманітних заходів, спрямованих на розвиток кожного пріоритетних напрямків.
З метою ефективного розвитку зазначених пріоритетів Програми важливим є дотримання принципів прозорості, відкритості, доступності (у тому числі щодо використання фінансових ресурсів), делегування повноважень та створення конкурентоспроможного середовища. Значний обсяг та глобальнiсть проблематики потребує скоординованих дій для її вирiшення, яке можливе лише шляхом комплексно запланованих завдань Програми на 2024-2025 роки.
Програма с довгостроковою. Етапи реалізацій:
І етап - 2024 рік;
ІІ етап-2025рік;
V. Перелік завдань програми, напрями діяльності, заходи програми
Реалізація Програми та її результативність залежить від виконання завдань:
- формуванні духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії. Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;
- вихованні правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки – Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь;
- Консолідації діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування, навчальних закладів, громадських органiзацiй щодо національно-патрiотичного виховання;
- формуванні мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації;
- підтриманні кращих рис української нації працелюбності, прагнення до свободи, любов до природи та мистецтва, поваги до батькiв та родини;
- формуванні психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання нацiональних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
- формуванні в молоді національної свідомості, поваги до особистості, суспільства, держави, до ідей цінностей їх відродження та розвитку. усвідомленого ставлення до власної належності до рідної землі, народу;
- створенні належних умов для прояву патріотизму, відновлення і вшанування національної пам'яті;
- відродженні та розвиток українського козацтва як важливої громадської сили військово-патріотичного виховання молоді;
- утвердженні в свідомості громадян об'єктивної оцінки ролі українського війська в українській історії;
- утвердженні гуманістичної моралі як базової основи громадянського суспільства.
Напрями діяльності та заходи Програми
Пріоритетні напрями реалізації Програми: Формування та впровадження методичних засад національно-патріотичного виховання:
- підвищення професійної кваліфікації та методичне забезпечення державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування. педагогів, вихователів, психологів, соціальних та молодіжних працiвникiв, активістів громадянського суспільства з урахуванням завдань національно-патріотичного виховання;
- видання та поширення методичних посібників, рекомендацій. тренінгових програм у сфері національно-патріотичного виховання;
- вивчення, опрацювання та поширення кращого національного та європейського досвіду організації національно-патріотичного виховання особистості і громадянської освіти, адаптація і поширення успішних практик в областi;
- проведення конференцій, семінарів, круглих столів», практикумів із питань застосування інноваційних пiдходiв та технологій, що сприяють формуванню високої національно-патріотичної свідомості.
Активізація органів місцевого самоврядування та громадських організацій у сфері національно-патріотичного виховання:
- забезпечення скоординованої роботи у сфері національно-патріотичного виховання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування всіх рівнів, закладів освіти, культури, спорту, соціальних закладів, військових комісаріатів та військових частин, громадських організацій, організація та проведення системних заходів, спрямованих на формування ціннісних орієнтирів га утвердження національно-патріотичної, громадянської свідомості. насамперед дітей та молоді;
- формування в молоді почуття поваги та гордості за свою країну, за свій народ, його культурно-духовну спадщину та історію;
- організація та проведення заходів, присвячених визначним пам'ятним датам з історії України, видатним особистостям українського державотворення, державним символам України;
- проведення заходів з увічнення пам'яті борців за незалежність України у XX столітті, осіб, які брали участь у захисті суверенітету та територіальної цілісності України.
- проведення різноманітних формою заходів з вивчення, популяризації та відтворення історичних подій в історії України, Львiвської областi, Мостищини, свого роду:
- сприяння розвитку системи допризовної підготовки молоді та Військово-патріотичного виховання на основі традицій національно-визвольних змагань українців, захисту незалежностi та територiальної цілісності України, формування серед учнівської молоді готовності до захисту України, до вiйськової служби;
- розвиток краєзнавчого туризму, насамперед, дитячого та молодіжного:
- розвиток молодіжного таборування в сфері національно-патріотичного виховання. проведення масових військово-спортивних заходів, змагань, турнірів тощо.
Співпраця органів державної влади та органів місцевого самоврядування громадськими об’єднаннями в напрямі національно- патріотичного виховання:
- забезпечення ефективної роботи координаційних рад з національно-патріотичного в органах місцевого самоврядування:
- залучення громадських органiзацiй та громадських активістів.
- використання їх досвіду і потенціалу в процесі національно-патріотичного виховання, згiдно з принципами та пріоритетними напрямами, визначеними у цій Програмі;
- сприяння реалізації громадських ініціатив, спрямованих на зміцнення національної єдності, утвердження патріотизму, відновлення та збереження національноï пам'яті, популяризацію духовно-культурної спадщини Українського народу:
- організаційна та фінансова підтримка на конкурсній основі заходiв i програм громадських органiзацiй національно-патріотичного спрямування:
- сприяння розвитку волонтерського руху, громадських органiзацiй національно-патріотичного спрямування;
широке залучення до процесiв національно-патріотичного виховання учасників бойових дій, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з'єднань, об'єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту). - сприяння роботі об'єднань, центрів, молодіжних центрів, клубів у сфер національно-патріотичного виховання;
- розвиток взаємодії, спілкування дітей та молоді з різних регіонів, проведення спільних медійних, культурних, освітніх та інших заходів, органiзацiя міжрегіональних дитячих та молодіжних обмінів.
Iнформацiйне забезпечення сфери національно-патріотичного виховання:
Широке висвітлення заходів національно-патріотичного спрямування, забезпечення організаційної підтримки засобів масової інформації, що беруть участь у поширені та популяризації засад національно патріотичного виховання:
- сприяння випуску тематичних тематичних рубрик в друкованих та електронних засобах масової інформації національно-патріотичного спрямування, що популяризують українську історію, мову та культуру
- проведення різноманітних формою заходів з вивчення, популяризації та відтворення історичних подій в історії України Львiвської областi Мостищини, свого роду:
- сприяння розвитку системи допризовної підготовки молоді та Військово-патріотичного виховання на основі традицій національно визвольних змагань українців, захисту незалежностi та територiальної цілісності України, формування серед учнівської молоді готовності до захисту України, до вiйськової служби;
- розвиток краєзнавчого туризму, насамперед, дитячого та молодіжного: - розвиток молодіжного таборування в сфері національно-патріотичного
- виховання. проведення масових військово-спортивних заходів, змагань, турнірів
- досвід роботи національно-патріотичного виховання різних соціальних інституцій:
- виготовлення та поширення соціальної реклами з національно патріотичного виховання:
Національно-патріотичне виховання охоплює насамперед такі сфери:
- освіта та наука:
- культура та мистецтво;
- профорієнтація на військові спеціальності iсторiя,
- вшанування пам'ятних дат та історичних постатей,
- краєзнавство:
- туризм:
- охорона довкілля: фізкультура, спорт, здорового способу життя:
- цивільна оборона;
- оборона України.
VI. Очікувані результати, ефективність програми
Виконання Програми забезпечить:
- створення та розвиток ефективної системи національно-патріотичного виховання.
- системні та узгоджені дії органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства, спрямовані на впровадження національно-патріотичного виховання, насамперед дітей молоді;
- формування та утвердження української громадянської ідентичності. патріотизму, національно-патріотичної та громадянської свідомості населення:
- розвиток iнститутів громадянського суспільства національно-патріотичного спрямування, підвищення соціальної громадянської активності дітей та молоді через їх участь у процесах державотворення га усвідомлення власної відповідальності та майбутнє України;
- усвідомлення особистої відповідальності громадянами України, у тому числі щодо військового обов'язку, посилення спроможності протистояти зовнішнім внутрішнім загрозам та викликам;
- відродження та формування спільної історичної пам'яті, утвердження національної єдності, консолідацію суспільства
Індикаторами ефективності реалізації Програми мають стати, зокрема:
- збільшення відвідуваності, насамперед дітьми та молоддю закладів, що популяризують культурні національно-мистецькі традиції Українського народу, а також експозицій музеїв, присвячених національно-визвольній боротьбі за не залежність і територіальну цілісність України;
- підвищення рівня знань, насамперед у дітей і молоді про видатних особистостей українського державотворення, визначних вітчизняних учених, педагогів, спортсменів, провідних діячів культури мистецтва, а також духовних провідників Українського народу;
- збільшення кількості глядачів на переглядах творів кіномистецтва, що розкривають героїчне минуле та сьогодення Українського народу: урізноманітнення та запровадження нових форм та форматів роботи з дітьми та молоддю у напрямку національно-патріотичного виховання, зробивши найефективніші з них обов'язковими не лише до виконання, до щорічного збільшеного фінансування;
- збільшення кількості жителів громади, насамперед дітей і молоді, які пишаються своїм українським походженням, громадянством; збільшення кількості дітей і молоді, які подорожують в інші регіони України;
- збільшення чисельності членів громадських об'єднань, дiяльнiсть яких спрямована на національно-патріотичне виховання;
- збільшення кількості проведених зустрічей дітей молоді з ветеранами вiйни, борцями за незалежність України у XX та ХХІ століттях.
- збільшення чисельності молоді, готової до виконання обов'язку із захисту Батькiвщини, незалежності та територіальної цілісності України:
- збільшення кількостi заходiв iз вшанування героїв боротьби Українського народу за незалежність територіальну цілісність України.
- збільшення в громаді кількості фахівців, які взяли участь у навчаннях та підвищили кваліфікацію з національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
У разі потреби здійснювати перегляд запланованої діяльності, пошук та впровадження більш ефективних способів розв'язання проблем.
VII. Обсяг та джерела фінансування програми
Фінансування Програми здійснюватиметься за рахунок коштiв мiсцевого бюджету. Обсяги коштів місцевого бюджету на фінансування Програми є орiєнтовними і будуть затверджені в межах реального ресурсу бюджету.
Термін виконання Програми 2024 - 2025 рiк.
Обсяги джерела фінансування Програми наведені у Додатку 1 до Програми.
VIII. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координацію виконання заходів Програми забезпечує вiддiл освiти. культури туризму, молоді та спорту Мостиської міської ради Львiвської області.
Контроль за виконанням заходів. Програми здійснює виконавчий комітет Мостиської міської ради та постійна депутатська комісія з питань освіти, культури, охорони здоров'я, духовності, спорту, туризму та соціальної захисту населення.
У разі необхідності внесення змін впродовж терміну виконання Програми відповідальний виконавець готує уточнення показників, заходiв та вносить їх на розгляд сесії міської ради
Додаток 1
до Програми з національно-
патріотичного виховання дітей та молоді
Мостиської міської ради Львівської області
на 2024-2025 рр.
Орієнтовне ресурсне забезпечення міської Програми з національно-патріотичного виховання дітей та молоді Мостиської міської ради на 2024-2025 рр
Обсяг коштів, які пропонується залучити до виконання Програми | Етапи виконання Програми | Усього витрат на виконання програми | |
1 | 2 | ||
2024 рік | 2025 рік | ||
Всього, у т.ч. |