ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 24
Текст:Мостиська міська рада
Львівської області
– позачергова сесія VІІI-ГО СКЛИКАННЯ
Рішення № __
м. Мостиська від __ лютого 2024 року
Про затвердження Антикорупційної програми
Мостиської міської ради
на 2024-2026 роки
З метою налагодження ефективної системи запобігання та протидії корупції у Мостиській міській раді, її виконавчих органах, комунальних підприємствах, установах, закладах, спрямованої на досягнення належного рівня виконання міською радою своїх функцій в інтересах громади, відповідно до п.2 ч.6 ст. 13-1 Закону України «Про запобігання корупції», Методології управління корупційними ризиками (наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21), керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада вирішила:
- Затвердити Антикорупційну програму Мостиської міської ради на 2024-2026 роки (додається).
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань дотримання прав людини, законності, боротьби зі злочинністю, запобігання корупції, взаємодії із правоохоронними органами, сприяння депутатській діяльності, етики та регламенту (М.Груник).
Міський голова Мирослава ПЕЛЬЦ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Мостиської міської ради
від ___ лютого 2024 р. № ___
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Мостиської міської ради
на 2024-2026 роки
м. Мостиська
2024
1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА АНТИКРОПЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ
1 | Ініціатор розроблення програми | Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції |
2 | Дата, номер і назва розпорядчого документа про розроблення програми | Рішення Мостиської міської ради від 20.10.2023 №16 «Про проведення оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради» Розпорядження міського голови від 03.11.2023 № 478-Р «Про створення робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради» |
3 | Розробник програми | Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції |
4 | Співрозробники програми | Робоча група з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради |
5 | Відповідальні виконавці програми | Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції, керівники структурних підрозділів Мостиської міської ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів |
6 | Учасники програми | Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції, Робоча група з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради, виконавчий комітет, виконавчі органи міської ради, керівники юридичних осіб публічного права, депутати, депутатки міської ради, представники громадськості (за згодою) |
7 | Терміни реалізації програми | 3 роки |
7.1 | Етапи виконання програми | Середньострокова |
8 | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, тис. грн. | Не потребує фінансування |
1.1. Засади антикорупційної політики Мостиської міської ради
Цією Антикорупційної програмою Мостиської міської ради на 2024-2026 роки (далі – Антикорупційна програма) Мостиська міська рада, усвідомлюючи відповідальність за утвердження цінностей верховенства права та доброчесності, прагнучи вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, дбаючи про зміцнення авторитету служби в органах місцевого самоврядування, проголошує, що міський голова та депутати та Мостиської міської ради, її виконавчий комітет, виконавчі органи, посадові особи та працівники, керівники юридичних осіб публічного права у своїй діяльності, а також у правовідносинах із органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними та фізичними особами керуються принципом нульової толерантності до корупції у будь-яких її формах та проявах і вживають (вживатимуть) всіх заходів щодо запобігання, виявлення та протидії корупції, передбачених законодавством, та цією Антикорупційною програмою.
Мостиська міська рада заявляє про свою принципову позицію та засуджує корупцію як незаконний та неетичний спосіб ведення діяльності.
Принципи антикорупційної політики Мостиської міської ради та стратегічні пріоритети (цілі) діяльності
Принципи антикорупційної політики Мостиської міської ради спрямовані на досягнення належного рівня виконання міською радою своїх функцій в інтересах громади за рахунок налагодження ефективної системи запобігання та протидії корупції.
При розробленні Антикорупційної програми враховані основні принципи антикорупційної політики, визначені Антикорупційною стратегією на 2021-2025 роки, затвердженій Законом України від 20 червня 2022 року № 2322-IX «Про засади державної антикорупційної політики на 2021–2025 роки» (далі – Антикорупційна стратегія), а саме:
- оптимізація функцій міської ради, реалізація чого передусім передбачає усунення дублювання повноважень різними виконавчими органами та запровадження належних процедур, які мінімізуватимуть відповідні корупційні ризики;
- цифрова трансформація реалізації повноважень Мостиської міської ради, прозорість діяльності та відкриття даних як основа для мінімізації корупційних ризиків у її діяльності;
- створення зручних та законних способів задоволення потреб фізичних і юридичних осіб;
- забезпечення невідворотності юридичної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, що створює додатковий стримувальний ефект для всіх суб’єктів правовідносин;
- формування суспільної нетерпимості до корупції, утвердження культури доброчесності та поваги до верховенства права.
Загальна відомча політика щодо запобігання та протидії корупції у Мостиській міській раді ґрунтується на принципах законності, прозорості, доступності, неупередженості, доброчесності, політичної нейтральності, толерантності, дотримання етичних норм, раціонального та ефективного використання бюджетних коштів.
Антикорупційну програму розроблено з метою дотримання вимог п.2 ч.6 ст.13-1 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), які полягають у забезпеченні організації роботи з оцінки корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради та підготовки заходів щодо їх усунення.
Нормативно-правовою базою для розроблення Антикорупційної програми є:
- Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»;
- Закон України «Про запобігання корупції»;
- Закон України «Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки»;
- Постанова КМУ «Про затвердження Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки» від 04 березня 2023 року №220;
- Методологія управління корупційними ризиками, затверджена наказом НАЗК від 28 грудня 2021 року № 830/21.
Перелік розпорядчих документів, що регулюють питання запобігання та протидії корупції у Мостиській міській раді
- Рішення виконавчого комітету Мостиської міської ради від 11.02.2022 №8 «Про затвердження Порядку організації роботи Мостиської міської ради Львівської області з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами»;
- Рішення виконавчого комітету Мостиської міської ради від 03.11.2023 №15 «Про затвердження Кодексу етичної поведінки посадових осіб Мостиської міської ради та її виконавчих органів»;
- Рішення виконавчого комітету Мостиської міської ради від 03.11.2023 № 16 «Про затвердження Порядку організації та здійснення заходів фінансового контролю у Мостиській міській раді, її виконавчих органах, юридичних особах публічного права, засновником яких є Мостиська міська рада»;
- Рішення міської ради від 20.10.2023 №16 «Про проведення оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради»;
- Розпорядження міського голови від 03.11.2023 року № 478-р «Про утворення робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради».
1.2 Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Антикорупційна програма, цільова група та кінцеві бенефіціари
Цільовою групою Антикорупційної програми є міський голова, депутати Мостиської міської ради, посадові особи міської ради, її виконавчих органів, працівники міської ради, посадові особи юридичних осіб публічного права.
Бенефіціарами Антикорупційної програми, які в довготривалій перспективі можуть отримати вигоду від реалізації програми, є жителі Мостиської міської територіальної громади.
Результати анонімного анкетування (опитування) показали, що у громадян Мостиської міської територіальної громади є запит на прозорість та доступність діяльності Мостиської міської ради, на якісне надання адміністративних послуг за спрощеними процедурами. Особливо важливе значення має взаємодія з громадськістю та якісне висвітлення інформації в ЗМІ та на вебсайті Мостиської міської ради, в тому числі про плани та результати діяльності Мостиської міської ради, надання комунального майна у приватну власність, оренду тощо.
Важливим є продовжувати підвищувати рівень антикорупційних знань посадових осіб (особливо новопризначених), шляхом проведення навчань, інструктажів, роз’яснень, консультацій, анкетувань, опитувань тощо. Звертати увагу на місію, візію, цінності Мостиської міської ради. Необхідно працювати над культурою та політикою повідомлення про корупцію, яка не для всіх є зрозумілою.
Необхідними є заходи з мінімізації корупційних ризиків у діяльності депутатів Мостиської міської ради, в тому числі заходи з виявлення та врегулювання конфлікту інтересів.
Враховуючи кількість направлених у 2021 році повідомлень до Національного агентства про неподання чи несвоєчасне подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, необхідними заходами є доведення до суб’єктів декларування актуальної інформації, регулярне нагадування про терміни подачі декларацій, навчання, консультації тощо.
Аналіз діяльності Мостиської міської ради на протязі 2021 – 2023 років показав, що найбільш вразливі до корупції функції міської ради у сфері публічних закупівель, майнових відносин, у тому числі земельних відносин, надання адміністративних послуг потребують належних заходів впливу та мінімізації можливих корупційних ризиків.
Ідентифіковані можливі корупційні ризики у діяльності Мостиської міської ради стосуються внутрішнього контролю та аудиту, управління матеріальними ресурсами, взаємодії з громадськістю, у сфері управління персоналом.
За інформацією керівників виконавчих органів Мостиської міської ради визначено, що вразливими до корупції також є функції у сфері освіти.
Уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції ідентифіковані можливі корупційні ризики у запобіганні і протидії корупції, депутатській діяльності та у сфері управління комунальними підприємствами.
Результати оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради наведені у додатку 1 до цієї Антикорупційної програми.
Антикорупційна програма спрямована на розв’язання проблем, визначених Робочою групою з оцінювання корупційних ризиків, яка встановила найбільш вразливі до корупції функції Мостиської міської ради, здійснила ідентифікацію, аналіз, визначила рівні корупційних ризиків та розробила заходи впливу на корупційні ризики.
Найбільш вразливими до корупції робочою групою з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради визначено такі функції міської ради:
- проведення закупівель;
- внутрішній контроль та аудит;
- управління матеріальними ресурсами (земля);
- управління матеріальними ресурсами (приміщення, споруди);
- містобудування та архітектура;
- надання адміністративних послуг;
- депутатська діяльність;
- управління інформацією;
- управління персоналом;
- взаємодія з громадськістю;
- запобігання і протидія корупції;
- у сфері освіти.
Очікувані стратегічні результати, яких слід досягти, визначені щодо кожної проблеми, на розв’язання якої спрямована Антикорупційна програма.
За кожним з очікуваних стратегічних результатів у Антикорупційній програмі визначаються показники (індикатори) досягнення, за допомогою яких в подальшому буде оцінюватися сумарний кількісно-якісний вплив вжитих виконавцями Антикорупційної програми заходів на стан і динаміку досягнення очікуваного стратегічного результату як складової розв’язання проблеми.
Опис проблем, очікувані стратегічні результати виконання Антикорупційній програми, а також показники (індикатори) їх досягнення наведено у додатку 2 до цієї Антикорупційної програми.
Цю Антикорупційну програму затверджено рішенням Мостиської міської ради після її обговорення з посадовими особами, працівниками Мостиської міської ради, представниками громадськості.
Текст цієї Антикорупційної програми наявний у постійному відкритому доступі для працівників, посадових осіб, а також для громадськості.
1.3 Мета та завдання Антикорупційної програми
Метою Антикорупційної програми є досягнення суттєвого прогресу в запобіганні та протидії корупції, забезпечення злагодженості та системності антикорупційної діяльності Мостиської міської ради з Львівською обласною військовою адміністрацією, Львівською обласною радою, спеціально уповноваженими суб’єкти у сфері протидії корупції, комунальними підприємствами, установами, закладами, депутатами Мостиської міської ради, громадськими об’єднаннями та засобами масової інформації, а також належного процесу післявоєнного відновлення місцевого самоврядування у Мостиській міській територіальній громаді.
Антикорупційна стратегія на 2021-2025 роки (Закон України від 20 червня 2022 року №2322/IX) розглядає корупцію як ключову перешкоду стабільного економічного зростання. Метою антикорупційної стратегії є досягнення суттєвого прогресу у запобіганні та протидії корупції, забезпечення злагодженості та системності антикорупційної діяльності усіх органів влади та органів місцевого самоврядування.
Мостиська міська рада, враховуючи механізми реалізації антикорупційної стратегії, здійснює заходи з формування негативного ставлення до корупції, дотримання загальних обмежень та заборон, врегулювання конфлікту інтересів, правил етичної поведінки, здійснення заходів фінансового контролю, створює сприятливі умови для викривачів та перевіряє контрагентів на доброчесність.
Ця Антикорупційна програма встановлює комплекс заходів (правил, стандартів, процедур) щодо запобігання, виявлення та протидії корупції в діяльності Мостиської міської ради, не менший за обсягом та змістом ніж передбачений Законом України «Про запобігання корупції».
Заходи щодо запобігання, виявлення та усунення або мінімізації корупційних ризиків визначаються пріоритетними у діяльності Мостиської міської ради.
Напрями та завдання виконання Антикорупційної програми (додаток 2) розроблені на підставі ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради, в яких визначено 12 функцій (процесів), 52 корупційних ризики, зміст та джерела корупційних ризиків, аналіз та рівень корупційних ризиків, заходи впливу на корупційні ризики, етапи їх виконання та відповідальних виконавців.
Дослідження середовища та визначення потенційно вразливих до корупції функцій і процесів Мостиської міської ради проведено методами:
- аналізу та узагальнення отриманої інформації від керівників управлінь та відділів Мостиської міської ради, її виконавчих органів, депутатів міської ради, старост старостинських округів міської ради та представників громадськості;
- методом опитування (анкетування) зовнішніх та внутрішніх заінтересованих сторін;
- аналізу каталогу корупційних ризиків НАЗК;
- аналізу відомостей, які містяться у відкритих інформаційних системах, реєстрах і базах даних, у тому числі у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
- аналізу та узагальнення інформації, що надходила у вигляді звернень та скарг на діяльність Мостиської міської ради, її окремих працівників, частоту надходження скарг;
- узагальнення та документування інформації про можливі факти вчинення корупційних, пов’язаних з корупцією правопорушень, функції та процеси, з якими такі факти пов’язані;
Ця Антикорупційна програма є обов’язковою для виконання міським головою, заступником міського голови, секретарем міської ради, секретарем виконавчого комітету міської ради, старостами старостинських округів, депутатами міської ради, посадовими особами юридичних осіб публічного права, посадовими особами міської ради, виконавчого комітету і виконавчих органів Мостиської міської ради, працівниками та особами, які проходять навчання (навчальну практику) у Мостиській міській раді.
Ця Антикорупційна програма є обов’язковою для виконання підвідомчими Мостиській міській раді комунальними підприємствами, установами та закладами.
Ця Антикорупційна програма застосовується у всіх сферах діяльності Мостиської міської ради, у тому числі у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами.
Положення щодо обов’язковості дотримання та виконання цієї Антикорупційної програми включаються до правил внутрішнього трудового розпорядку Мостиської міської ради та положень про її структурні підрозділи.
Антикорупційна програма розроблена з врахуванням рекомендацій Європейського Союзу щодо гендерної рівності, відповідно до Закону України № 5207-VI «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» (зі змінами), Закону України № 2866-ІV «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» (зі змінами). Перелік заходів програми в рівній частині будуть поширюватися як на жінок, так і на чоловіків.
Антикорупційна програма не потребує стратегічної екологічної оцінки, так як не містить заходів, які б впливали на навколишнє середовище чи здоров’я людей.
Завдання із запобігання та протидії корупції у Мостиській міській раді
1.3.1 Відповідальне лідерство та доброчесність
Міський голова, секретар міської ради, заступник міського голови, секретар виконавчого комітету міської ради, старости старостинських округів, депутати міської ради, посадові особи юридичних осіб публічного права, посадові особи усіх рівнів міської ради, виконавчого комітету, виконавчих органів Мостиської міської ради, беруть на себе зобов’язання особистим прикладом етичної поведінки формувати у працівників нульову толерантність до корупції, демонструвати лідерство та відповідальність стосовно:
- дотримання вимог антикорупційного законодавства;
- забезпечення належного впровадження, ефективного функціонування, періодичного аналізу, своєчасного перегляду та удосконалення системи запобігання та протидії корупції з метою належного реагування на корупційні ризики в діяльності Мостиської міської ради та підпорядкованих їй комунальних підприємствах, установах та закладах;
- поширення культури нульової толерантності до корупції у всіх сферах діяльності Мостиської міської ради;
- функціонування уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції;
- визначення відповідальних осіб за запобігання корупції у діяльності юридичної особи;
- сприяння виконанню уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції завдань та функцій, передбачених Законом України «Про запобігання корупції» та цією Антикорупційною програмою, забезпечення незалежності діяльності уповноваженого підрозділу від впливу чи втручання у його роботу;
- заохочення посадових осіб усіх рівнів до демонстрації лідерства в запобіганні та протидії корупції у межах їх повноважень;
- спрямування працівників на підтримку антикорупційної політики Мостиської міської ради та здійснення особистого внеску в результативність системи запобігання та протидії корупції;
- інформування про політику запобігання та протидії корупції як всередині Мостиської міської ради, так і у взаємовідносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними та фізичними особами;
- забезпечення відповідно до Закону умов для повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»;
- дотримання прав та гарантій захисту викривачів, передбачених Законом;
- своєчасного та належного реагування відповідно до Закону на факти вчинення (можливого вчинення) корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень посадовими особами усіх рівнів, працівниками.
Етична поведінка посадових осіб Мостиської міської ради, її виконавчого комітету та виконавчих органів, посадових осіб юридичних осіб публічного права ґрунтується на принципах служби в органах місцевого самоврядування, визначених Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», а також загальних вимогах до поведінки цих осіб, визначених Законом України «Про запобігання корупції», Кодексу етичної поведінки посадових осіб Мостиської міської ради та її виконавчих органів.
Депутати Мостиської міської ради як представники інтересів Мостиської міської територіальної громади, виборців свого виборчого округу, здійснюючи депутатські повноваження, повинні дотримуватися правил депутатської етики, визначених Законами України «Про статус депутатів місцевих рад», «Про запобігання корупції».
1.3.2 Завдання уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції:
- розроблення, організація та контроль за проведенням заходів щодо запобігання корупційним правопорушенням та правопорушенням, пов’язаним з корупцією;
- організація роботи з оцінки корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради, підготовки заходів щодо їх усунення, внесення міському голові відповідних пропозицій;
- надання методичної та консультаційної допомоги з питань додержання законодавства щодо запобігання корупції;
- здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню, інформування міського голови та Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – Національне агентство) про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
- перевірка факту подання суб’єктами декларування декларацій та повідомлення Національного агентства про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій у визначеному відповідно до Закону порядку;
- здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства, у тому числі розгляд повідомлень про порушення вимог Закону, у тому числі на підвідомчих підприємствах, в установах та організаціях;
- забезпечення захисту працівників, які повідомили про порушення вимог Закону, від застосування негативних заходів впливу з боку керівника або роботодавця відповідно до законодавства щодо захисту викривачів;
- інформування міського голови, Національного агентства або інших спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції про факти порушення законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.
1.3.3 Завдання відповідальних осіб за запобігання корупції у діяльності юридичної особи
- забезпечення розробки та вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи;
- забезпечення регулярної оцінки корупційних ризиків у діяльності юридичної особи та здійснення відповідних антикорупційних заходів;
- надання методичної та консультаційної допомоги з питань додержання законодавства щодо запобігання корупції;
- здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню, інформування керівника та засновника (Мостиську міську раду) про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
- здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства, у тому числі розгляд повідомлень про порушення вимог Закону.
1.3.4 Завдання керівників самостійних структурних підрозділів Мостиської міської ради та її виконавчих органів:
- забезпечення взаємодії самостійного структурного підрозділу з уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції;
- ідентифікація та врахування корупційних ризиків, які виникають у діяльності самостійного структурного підрозділу, при прийнятті рішень та вчиненні дій; інформування про такі корупційні ризики уповноваженого підрозділу та міського голову;
- періодичне підвищення кваліфікації;
- особисте дотримання та забезпечення дотримання підпорядкованими працівниками антикорупційної політики Мостиської міської ради, положень Антикорупційної програми;
- заохочення підпорядкованих працівників до повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, інформування про недотримання антикорупційної політики Мостиської міської ради, положень Антикорупційної програми.
1.3.5 Завдання працівників у запобіганні та протидії корупції
Посадові особи виконавчого комітету, виконавчих органів Мостиської міської ради зобов’язані:
- дотримуватись антикорупційної політики Мостиської міської ради, Антикорупційної програми під час виконання посадових обов’язків;
- надавати керівнику достовірну інформацію стосовно середовища Мостиської міської ради, корупційних ризиків у її діяльності;
- приймати участь у опитуваннях (анкетуваннях), інтерв’юваннях;
- проходити періодичні навчання з питань запобігання та протидії корупції;
- надавати пропозиції щодо вдосконалення антикорупційної політики Мостиської міської ради та Антикорупційної програми;
- повідомляти в установленому законодавством порядку про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, недотримання внутрішніми заінтересованими сторонами антикорупційної політики Мостиської міської ради та Антикорупційної програми.
Працівники юридичних осіб публічного права, інші особи, які виконують роботу та перебувають з юридичними особами у трудових відносинах, зобов’язані: - не вчиняти та не брати участі у вчиненні корупційних правопорушень, пов’язаних з діяльністю юридичної особи;
- утримуватися від поведінки, яка може бути розціненою як готовність вчинити корупційне правопорушення, пов’язане з діяльністю юридичної особи;
- невідкладно інформувати посадову особу, відповідальну за запобігання корупції у діяльності юридичної особи, керівника або засновника (Мостиську міську раду) юридичної особи про випадки підбурення до вчинення корупційного правопорушення, пов’язаного з діяльністю юридичної особи;
- невідкладно інформувати посадову особу, відповідальну за запобігання корупції у діяльності юридичної особи, керівника або засновника (Мостиську міську раду) юридичної особи про випадки вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень іншими працівниками юридичної особи або іншими особами;
- невідкладно інформувати посадову особу, відповідальну за запобігання корупції у діяльності юридичної особи, керівника або засновника (Мостиську міську раду) юридичної особи про виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів.
1.3.6 Формування негативного ставлення до корупції
Не зважаючи на вжиті останнім часом антикорупційні заходи, корупційні ризики у діяльності Мостиської міської ради залишаються значними.
Так, як основою для корупції є економічне підґрунтя, рівень поширення її лише тоді може знизитися до оптимального, коли вчиняти корупційні діяння стане економічно невигідно, коли заробітна плата посадових осіб буде відповідати їх соціальному статусу, коли працівники цінуватимуть свою роботу і посаду, а їх високооплачувана діяльність буде прозорою для громадян, а також тоді, коли запрацює громадський контроль.
Для реалізації зазначеного потрібні два основні фактори – реальна політична воля керівництва Мостиської міської ради і несприйняття жителями Мостиської міської територіальної громади корупційної діяльності. Зважаючи на це, протидія корупції має становити для керівництва Мостиської міської ради пріоритетний напрямок антикорупційної політики.
Потрібно зосередити зусилля на формуванні у працівників Мостиської міської ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів активної позиції, спрямованої на несприйняття будь-яких корупційних проявів та чітко визначеного негативного відношення до осіб, винних у вчиненні корупційних дій.
Важливе значення має розвиток системи громадянського контролю за антикорупційною діяльністю Мостиської міської ради. Особливу роль у цьому процесі повинні відігравати політичні партії, об’єднання громадян, засоби масової інформації та окремі громадяни.
Антикорупційні заходи, а також запровадження обов’язкового реагування керівництвом Мостиської міської ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів на повідомлення про факти корупційних діянь, мають бути чітко визначені.
У Мостиській міській раді необхідно створити дієву систему запобігання та протидії корупції, основою якої має бути усвідомлення того, що антикорупційна діяльність досягне успіху лише за умови комплексного підходу, здійснення її Мостиською міською радою, виконавчим комітетом, виконавчими органами, комунальними підприємствами, установами, закладами у тісній співпраці з громадськими організаціями та засобами масової інформації. Протидія корупції повинна стати загально визначеним завданням з чітко визначеними пріоритетами та належною координацією.
1.3.7 Дотримання загальних обмежень та заборон
З метою запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням, Мостиська міська рада прагне дотримуватися загальних обмежень та заборон, визначених статтями 22-27 Закону України «Про запобігання корупції».
Міський голова, заступник міського голови, секретар міської ради, депутати міської ради, посадові особи виконавчого комітету, виконавчих органів Мостиської міської ради, посадові особи юридичних осіб публічного права зобов’язані дотримуватися таких обмежень та заборон:
- обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища;
- обмеження щодо одержання подарунків;
- запобігання одержанню неправомірної вигоди або подарунка.
Міський голова, заступник міського голови, секретар міської ради, посадові особи виконавчого комітету, виконавчих органів Мостиської міської ради, зобов’язані дотримуватися також обмежень та заборон:
- обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності;
- обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій місцевого самоврядування;
- обмеження спільної роботи близьких осіб.
- Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
Мостиська міська рада прагне, щоб конфлікт інтересів не мав несприятливого впливу на інтереси міської ради, а також на інтереси підприємств, установ та закладів, що перебувають у комунальній власності Мостиської міської територіальної громади, а також інтереси її замовників/учасників шляхом запобігання, виявлення та врегулювання конфлікту інтересів.
Мостиська міська рада здійснює запобігання та врегулювання ситуацій конфлікту інтересів на основі таких принципів:
- обов’язковість інформування працівниками про ситуації, що мають ознаки конфлікту інтересів;
- недопущення виникнення конфлікту інтересів;
- індивідуальний підхід при розгляді та оцінюванні кожного окремого випадку, що має ознаки конфлікту інтересів.
Посадові особи виконавчого комітету, виконавчих органів Мостиської міської ради, посадові особи юридичних осіб публічного права зобов’язані не пізніше наступного робочого дня з дня, коли дізналися чи повинні були дізнатися про наявність у них реального чи потенційного конфлікту інтересів, письмово повідомити про це міського голову, не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів та вжити заходів щодо врегулювання реального або потенційного конфлікту інтересів.
У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у міського голови він не пізніше наступного робочого дня з дня, коли дізнався чи повинен був дізнатися про наявність у нього реального чи потенційного конфлікту інтересів, письмово повідомити про це Національне агентство з питань запобігання корупції та/або Мостиську міську раду.
У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у керівника уповноваженого підрозділу він не пізніше наступного робочого дня з дня, коли дізнався чи повинен був дізнатися про наявність у нього реального чи потенційного конфлікту інтересів, письмово повідомляє про це міського голову.
Міський голова протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглої йому особи реального чи потенційного конфлікту інтересів приймає, з урахуванням рекомендацій уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції, рішення про спосіб врегулювання конфлікту інтересів, про що повідомляє працівника.
Міський голова, якому стало відомо про конфлікт інтересів у підлеглого йому працівника (у тому числі у разі самостійного виявлення конфлікту інтересів, наявного у підлеглої йому особи, без здійснення нею відповідного повідомлення), зобов’язаний вжити заходів, передбачених порядком запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
Врегулювання конфлікту інтересів здійснюється за допомогою одного з нижченаведених заходів (окремо або в поєднанні):
- усунення працівника від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;
- застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням певних дій чи прийняття рішень;
- обмеження доступу працівника до певної інформації;
- перегляду обсягу службових повноважень працівника;
- переведення працівника на іншу посаду;
- звільнення працівника.
Порядок застосування заходів врегулювання конфлікту інтересів та його особливості для різних категорій осіб встановлюються міським головою з урахуванням таких вимог:
- переведення працівника на іншу посаду застосовується лише за його згодою у разі, якщо реальний чи потенційний конфлікт інтересів у діяльності працівника має постійний характер і не може бути врегульований іншим шляхом та за наявності вакантної посади, яка за своїми характеристиками відповідає особистим та професійним якостям працівника;
- звільнення працівника із займаної посади у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів здійснюється у разі, якщо реальний чи потенційний конфлікт інтересів у його діяльності має постійний характер і не може бути врегульований в інший спосіб, в тому числі через відсутність згоди працівника на переведення або на позбавлення приватного інтересу.
Працівники можуть самостійно вжити заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтвердних документів міському голові та уповноваженій особі з питань запобігання та виявлення корупції.
Врегулювання конфлікту інтересів у діяльності міського голови, секретаря, депутатів міської ради визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб.
У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів, міський голова, секретар, депутати міської ради публічно повідомляють про конфлікт інтересів, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), відповідному колегіальному органу та не беруть участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідним колегіальним органом.
Зазначеним особам забороняється:
- брати участь у підготовці документів для прийняття рішення колегіальним органом із відповідного питання;
- брати участь у розгляді відповідного питання;
- голосувати з відповідного питання.
Якщо неучасть зазначених осіб у прийнятті рішення призведе до втрати повноважності ради, іншого колегіального органу, особи, у яких наявний конфлікт інтересів, беруть участь у прийнятті радою, іншим колегіальним органом рішення, за умови публічного самостійного повідомлення про конфлікт інтересів під час засідання колегіального органу.
Якщо повідомлення про конфлікт інтересів здійснено на засіданні ради, іншого колегіального органу, інформація про таке повідомлення обов’язково вноситься до протоколу засідання ради, іншого колегіального органу.
Врегулювання конфлікту інтересів у діяльності міського голови, секретаря, депутатів міської ради, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), можливо здійснювати за допомогою застосування заходу зовнішнього контролю.
Рішення про здійснення зовнішнього контролю приймає відповідний колегіальний орган.
Зовнішній контроль здійснюється шляхом участі представника уповноваженого підрозділу в роботі колегіального органу в статусі спостерігача без права голосу.
Депутати міської ради мають право на депутатські звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій лише з питань, пов’язаних із їхньою депутатською діяльністю.
Для запобігання конфлікту інтересів у зв’язку з наявністю в особи підприємств чи корпоративних прав посадова особа міської ради зобов’язана протягом 60 днів після призначення (обрання) на посаду передати в управління іншій особі належні їй підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом.
Типовими ситуаціями прояву конфлікту інтересів можуть бути:
- участь у прийнятті або прийняття рішення про укладення трудового договору, просування по роботі, визначення умов оплати праці та застосування матеріального заохочення, накладення стягнень стосовно своєї близької особи;
- укладення від імені Мостиської міської ради, виконавчого комітету, виконавчих органів, комунальних підприємств, установ чи закладів Мостиської міської ради правочинів із близькими особами;
- участь особи, на яку поширюються вимоги цієї Антикорупційної програми, у прийнятті або прийняття рішення, яке може вплинути на отримання переваг суб’єктом господарювання, над рішеннями якого така особа або її близька особа здійснюють фактичний контроль, у якій така особа, її близька особа є засновниками (учасниками), працівниками, отримують або отримували винагороду чи подарунки, проходили або проходять навчання;
- реєстрація посадовою особою юридичної особи публічного права фізичною особою-підприємцем або утворення такою особою юридичної особи, яка надає послуги/виконує роботи, ідентичні тим, що надає/виконую юридична особа публічного права;
- прийняття або участь у прийнятті особою, на яку поширюються вимоги цієї Антикорупційної програми, рішень щодо себе самої, зокрема стосовно оплати праці, надання будь-якої вигоди матеріального характеру, проведення внутрішнього/службового розслідування.
1.3.9 Взаємодія з контрагентами
Мостиська міська рада прагне здійснювати співпрацю з контрагентами, які здійснюють свою діяльність законно та етично, взаємодія з якими не несе корупційних ризиків для Мостиської міської ради.
Мостиська міська рада інформує контрагентів до встановлення цивільно-правових відносин з ними про принципи та вимоги Мостиської міської ради у сфері запобігання та протидії корупції, які передбачені цією Антикорупційною програмою, іншими політиками, розробленими на її виконання, в тому числі про процедуру перевірки контрагентів.
Мостиська міська рада здійснює перевірку потенційних контрагентів (до дати укладання правочинів) і наявних контрагентів (після встановлення правовідносин з ними).
Перевірку потенційних або наявних контрагентів Мостиської міської ради здійснюють:
- у Мостиській міській раді – уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції;
- у виконавчих органах, комунальних підприємствах, установах та закладах Мостиської міської ради – визначені відповідальні особи за запобігання корупції у діяльності юридичної особи.
Критерії, підстави, процедура та періодичність здійснення перевірки контрагентів Мостиської міської ради визначаються у внутрішніх документах, які розробляє уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції та затверджує виконавчий комітет Мостиської міської ради.
Процедури перевірки, періодичність здійснення перевірок та критерії відбору контрагентів визначаються залежно від сфери та місця здійснення діяльності, структури Мостиської міської ради та комунальних підприємств, установ та закладів, характеру та рівня корупційних ризиків, які можуть виникнути у відносинах з контрагентами.
Перевірка контрагентів Мостиської міської ради здійснюється з метою:
- перевірки ділової репутації контрагента на предмет толерантності до корупції, а саме: чи має контрагент репутацію суб’єкта, діяльність якого пов’язана з корупцією (навіть за відсутності відповідних судових рішень), та чи не буде контрагент виступати посередником для передачі третім особам (або для отримання від третіх осіб) неправомірної вигоди;
- пересвідчитися, що серед керівників, засновників (учасників) контрагента відсутні російська федерація, республіка білорусь та/або їх резиденти;
- перевірки наявності у контрагента антикорупційної програми (або інших політик антикорупційного спрямування), стану її (їх) фактичного виконання, готовності (або відмови) дотримуватися принципів та вимог Мостиської міської ради, а також антикорупційного законодавства;
- виявлення можливих корупційних ризиків у зв’язку з укладенням (виконанням) правочину;
- мінімізації ймовірності вчинення або перевірки можливих фактів вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення антикорупційного законодавства під час встановлення та/або реалізації правовідносин з контрагентом.
У разі наявності обґрунтованих сумнівів у діловій репутації контрагента, що може призвести до корупційних ризиків для Мостиської міської ради, міська рада, її виконавчий комітет, виконавчі органи чи комунальні підприємства, установи, заклади залишають за собою право відмовити контрагенту у встановленні/продовженні цивільно-правових відносин з урахуванням вимог законодавства, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі».
Матеріали перевірки контрагентів зберігаються не менше ніж 5 років.
До договорів, які Мостиська міська рада, виконавчі органи чи комунальні підприємства, установи, заклади укладають з контрагентами, включаються антикорупційні застереження. Метою антикорупційного застереження є надання Мостиської міською радою, виконавчими органами чи комунальними підприємствами, установами, закладами гарантій дотримання антикорупційного законодавства, яке на неї поширюється, та отримання аналогічних гарантій від контрагента.
Редакції антикорупційних застережень розробляються уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції з урахуванням сфер діяльності Мостиської міської ради.
1.3.10 Політика та процедури ділової гостинності. Подарунки
Мостиська міська рада з урахуванням вимог законодавства визначає загальну політику та процедури надання і приймання ділової гостинності та подарунків.
Міський голова, посадові особи усіх рівнів, працівники зобов’язані утримуватися від пропозиції ділової гостинності, подарунків офіційним особам, їх близьким особам, фактичним або потенційним контрагентам, їх працівникам або представникам, якщо така ділова гостинність, подарунки можуть бути розцінені як спонукання або готовність до вчинення корупційного правопорушення, пов’язаного з діяльністю Мостиської міської ради.
Посадовим та службовим особам Мостиської міської ради, її структурних підрозділів, посадовим особам юридичних осіб публічного права забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб:
- у зв’язку із здійсненням такими особами своїх функціональних обов’язків;
- якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.
Посадові та службові особи Мостиської міської ради, її структурних підрозділів, посадові особи юридичних осіб публічного права можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім зазначених випадків, якщо вартість таких подарунків не перевищує один прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки.
Обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які:
- даруються близькими особами;
- одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.
Подарунки, одержані, як подарунки Мостиській міській територіальній громаді, комунальним підприємствам, установам чи закладам, є відповідно комунальною власністю і передаються Мостиській міській раді чи/або комунальному підприємству, установі чи закладу.
1.3.11 Повідомлення, їх перевірка та відповідальність
Мостиська міська рада створює сприятливі умови для викривачів корупції та формує повагу до викривачів як частину ділової культури Мостиської міської ради.
Мостиська міська рада, комунальні підприємства, установи та заклади забезпечують викривачам умови для здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» (далі - повідомлення) шляхом:
- обов’язкового створення та забезпечення функціонування каналів, через які особа може здійснити повідомлення, гарантовано зберігаючи свою анонімність (далі - канали повідомлень), за необхідності - через Єдиний портал повідомлень викривачів;
- визначення відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» внутрішніх процедур і механізмів прийняття та розгляду повідомлень, перевірки та належного реагування на них;
- надання методичної допомоги та консультацій щодо здійснення повідомлення потенційним викривачам;
- впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення;
- дотримання прав та гарантій захисту викривачів.
Викривачі самостійно визначають, які канали повідомлень використовувати для здійснення повідомлення.
Викривачам гарантується конфіденційність в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про запобігання корупції».
Особа може здійснити повідомлення без зазначення авторства (анонімно).
Інформація про канали повідомлень доводиться до відома усіх працівників, в тому числі під час прийняття на роботу, розміщується на інформаційних стендах та на офіційному веб-сайті Мостиської міської ради.
Мостиська міська рада заохочує контрагентів повідомляти через канали повідомлень про будь-які відомі їм факти вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» міським головою, посадовими чи службовими особами усіх рівнів, працівниками Мостиської міської ради, її структурних підрозділів чи посадовими особами комунальних підприємств, установ, закладів.
Повідомлення повинно містити фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону України «Про запобігання корупції», які можуть бути перевірені.
Анонімне повідомлення підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
Засоби заохочення повідомлення реалізуються Мостиською міською радою через:
- затвердження внутрішніх документів Мостиською міською радою, її виконавчими органами, комунальними підприємствами, установами, закладами, які визначають форми заохочення, організаційні засади функціонування механізму заохочення;
- надання методичної допомоги та консультацій щодо здійснення повідомлення;
- моральне та матеріальне заохочення викривачів.
Засоби формування культури повідомлення реалізуються Мостиською міською радою через:
- затвердження внутрішніх документів Мостиської міської ради щодо етичної поведінки, зокрема формування поваги до викривачів як відповідальних громадян;
- проведення внутрішніх навчань з питань формування культури повідомлення;
- систематичне здійснення просвітницьких та комунікаційних заходів.
1.3.12 Права та гарантії захисту викривача
Викривання є обов’язком кожного працівника Мостиської міської ради, виконавчого комітету та виконавчих органів, депутатів Мостиської міської ради та почесним правом працівників комунальних підприємств, установ, закладів.
Посадові особи Мостиської міської ради, виконавчого комітету та виконавчих органів, депутати Мостиської міської ради, посадові особи юридичних осіб публічного права, їх структурних підрозділів у разі виявлення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи одержання повідомлення про вчинення такого правопорушення працівниками відповідних органів, юридичних осіб публічного права, їх структурних підрозділів, зобов’язані у межах своїх повноважень ужити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно, протягом 24 годин, письмово повідомити про його вчинення спеціально уповноважений суб’єкт у сфері протидії корупції.
Викривач має права та гарантії захисту, передбачені статтями 53-3-538 Закону України «Про запобігання корупції», зокрема:
- подавати докази на підтвердження свого повідомлення;
- отримувати підтвердження прийняття і реєстрації повідомлення;
- на конфіденційність;
- отримувати інформацію про стан та результати розгляду, перевірки та/або розслідування інформації за фактом повідомленої ним інформації;
- на звільнення від юридичної відповідальності за здійснення повідомлення, поширення зазначеної у повідомленні інформації, незважаючи на можливе порушення таким повідомленням своїх трудових, цивільних чи інших обов’язків або зобов’язань;
- на звільнення від цивільно-правової відповідальності за майнову та/або моральну шкоду, завдану внаслідок здійснення повідомлення, крім випадку здійснення завідомо неправдивого повідомлення.
Права викривача чи викривачки виникають з моменту здійснення повідомлення, яке містить фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону України «Про запобігання корупції», які можуть бути перевірені.
Викривачу забезпечуються гарантії захисту їх прав у порядку та на умовах, встановлених у Законі України «Про запобігання корупції».
Заборонено розкривати інформацію про особу викривача, його близьких осіб або інші дані, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, третім особам, які не залучаються до розгляду, перевірки та/або розслідування повідомлених ним фактів, а також особам, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені ними факти, крім випадків, установлених законом.
Доступ до інформації про викривачів має лише міський голова, уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції та працівники, які задіяні в процесі прийняття та розгляду повідомлень у Мостиській міській раді, комунальних підприємствах, установах, закладах.
У разі витоку конфіденційної інформації про викривача уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції, міський голова, керівник комунального підприємства, установи, закладу за заявою такої особи або за власною ініціативою повинен невідкладно вжити всіх заходів для уникнення настання негативних наслідків для викривача, пов’язаних з таким розголошенням.
Мостиська міська рада забороняє залякування, приниження чи переслідування викривачів, застосування до них інших негативних заходів впливу (відмови у прийнятті на роботу; звільнення чи примушення до звільнення; притягнення до дисциплінарної відповідальності; інших заходів, в тому числі формально правомірних рішень і дій, які носять вибірковий характер, зокрема, не застосовуються до інших працівників у подібних ситуаціях та/або не застосовувалися до працівника чи працівниці у подібних ситуаціях раніше) або погрози у застосуванні таких заходів впливу.
Викривач не може бути звільненим чи примушеним до звільнення, притягнутим до дисциплінарної відповідальності, підданий іншим негативним заходам впливу або загрозі таких заходів впливу у зв’язку з повідомленням.
Міський голова, керівники комунальних підприємств, установ, закладів, посадові особи усіх інших рівнів, уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції, відповідальні особи за запобігання корупції у юридичних осіб в межах своїх повноважень забезпечують умови для захисту викривачів.
Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача.
1.3.13 Здійснення заходів фінансового контролю
Міський голова, депутати міської ради, посадові особи Мостиської міської ради, виконавчого комітету та виконавчих органів, посадові особи юридичних осіб публічного права зобов’язані подавати декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, із врахуванням вимог, визначених у розділі VІІ Закону України «Про запобігання корупції»:
1) щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством;
2) у разі припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за період, не охоплений раніше поданими деклараціями;
3) особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, зобов’язані наступного року після припинення діяльності подати до 1 квітня декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік;
4) особа, яка претендує на зайняття посади у Мостиській міській раді, виконавчому комітеті та виконавчих органах, посади керівника юридичної особи публічного права до призначення або обрання на відповідну посаду подає в установленому Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік;
5) особа, обрана депутатом місцевої ради, міським головою, подає таку декларацію впродовж 15-ти календарних днів з дня набуття повноважень відповідно депутата, міського голови;
6) у разі входження особи (представників громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи) до складу конкурсної або дисциплінарної комісії, утвореної відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», подають в установленому Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік протягом 10-ти календарних днів після входження (включення, залучення, обрання, призначення) до складу відповідної комісії. Після закінчення роботи такої комісії, зазначені особи зобов’язані подати декларації, відповідно до підпунктів 2 і 3 пункту 1.3.13 цієї Програми.
Дія розділу VII Закону не поширюється на посадових осіб закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері соціального обслуговування населення, охорони здоров’я (крім керівників закладів охорони здоров’я рівня міста обласного значення), освіти, науки, культури, мистецтв, фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання, військовослужбовців військової служби за призовом під час мобілізації (крім військовослужбовців, які проходять військову службу у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки).
1.3.14 Навчання, заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування
Навчання та заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування у Мостиській міській раді, її виконавчих органах проводяться з метою підтримання рівня знань працівників, ознайомлення зі змінами в антикорупційному законодавстві, формування правової свідомості, нетерпимого ставлення до корупції, а також мінімізації корупційних ризиків, вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень.
Навчання проводитиметься відповідно до Плану-графіка навчальних заходів у Мостиській міській раді з питань запобігання та виявлення корупції на 2024 – 2026 роки (додаток 3 до Антикорупційної програми).
У темах навчальних заходів особлива увага приділена питанням доброчесності як невід’ємної складової діяльності посадових осіб виконавчого комітету, виконавчих органів міської ради, депутатів міської ради, посадових осіб юридичних осіб публічного права, етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших вимог, обмежень та заборон, передбачених Законом, розробці та вжиттю заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи, взаємодії з контрагентами, забезпечення викривачам умов для повідомлення про корупцію тощо.
Заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування у Мостиській міській раді:
- розміщення інформації на офіційному веб-сайті Мостиської міської ради та на інших інформаційних ресурсах;
- проведення вебінарів;
- оформлення інформаційних стендів;
- розсилки електронною поштою;
- проведення конференцій, форумів, круглих столів, дискусій;
- розміщення пресрелізів;
- участі міського голови, посадових осіб Мостиської міської ради, її виконавчих органів, у тому числі уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції, у публічних заходах, організованих представниками засобів масової інформації, громадськістю, іншими зовнішніми заінтересованими сторонами тощо;
- проведення консультацій.
1.4 Контроль, моніторинг, оцінка виконання та перегляд Антикорупційної програми
Моніторинг реалізації Антикорупційної програми забезпечує уповноважений підрозділ шляхом систематичного збору, узагальнення та аналізу інформації щодо виконання заходів, передбачених Антикорупційною програмою.
Керівники самостійних структурних підрозділів, виконавчих органів міської ради, юридичних осіб публічного права у термін до 15 червня та до 15 грудня кожного календарного року надають уповноваженій особі з питань запобігання та виявлення корупції інформацію про стан виконання заходів, передбачених у Антикорупційній програмі, за виконання яких вони є відповідальними.
За результатами моніторингу виконання Антикорупційної програми у термін до 30 червня та 30 грудня кожного календарного року уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції готує і подає міському голові звіт про стан виконання Антикорупційної програми.
Звіт про результати моніторингу виконання Антикорупційної програми розміщується на офіційному веб-сайті Мостиської міської ради.
Щорічну оцінку ефективності реалізації Антикорупційної програми здійснює Робоча група з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Мостиської міської ради (далі – Робоча група) шляхом визначення сумарного кількісно-якісного впливу вжитих виконавцями Антикорупційної програми заходів на стан і динаміку досягнення кожного очікуваного стратегічного результату як складової розв’язання проблеми. Така оцінка здійснюється на основі показників (індикаторів) досягнення очікуваних стратегічних результатів, наведених у додатку 1 до цієї Антикорупційної програми.
Оцінка загальної ефективності реалізації Антикорупційної програми здійснюється, зокрема, за такими індикаторами:
- стан виконання заходів, передбачених Антикорупційної програмою;
- збільшення частки працівників, які негативно ставляться до корупційних проявів;
- зменшення частки працівників, які мали власний корупційний досвід;
- зростання кількості працівників, готових повідомляти про факти корупційних проявів, а також працівників, які заявили про факти корупції, що мали стосовно них місце, міському голові, уповноваженому підрозділу чи компетентним органам.
Оцінка виконання Антикорупційної програми здійснюється у термін до 30 січня кожного календарного року.
Для здійснення оцінки виконання Антикорупційної програми Робоча група має право одержувати від структурних підрозділів, виконавчих органів міської ради, комунальних підприємств, установ, закладів інформацію, залучати в установленому порядку працівників структурних підрозділів, які не входять до її складу.
Про стан виконання Антикорупційної програми уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції інформує постійну депутатську комісію з питань дотримання прав людини, законності, боротьби зі злочинністю, запобігання корупції, взаємодії із правоохоронними органами, сприяння депутатській діяльності, етики та регламенту у І-му кварталі кожного календарного року.
У разі встановлення невиконання або неналежного виконання Антикорупційної програми Мостиської міської ради на 2024 – 2026 роки, голова Робочої групи інформує про такі факти міського голову для вжиття заходів реагування, в тому числі дисциплінарного впливу.
2. Перегляд Антикорупційної програми
Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції має право ініціювати перегляд Антикорупційної програми за результатами моніторингу та оцінки ефективності реалізації Антикорупційної програми.
Зміни до Антикорупційної програми вносяться у разі потреби та можуть передбачати:
- включення до затвердженої Антикорупційної програми додаткових заходів і завдань;
- виключення із затвердженої Антикорупційної програми окремих заходів і завдань, щодо яких визнано недоцільним подальше продовження робіт.
Внесення змін до Антикорупційної програми без проведення їх громадського обговорення не допускається.
Рішення про внесення змін до Антикорупційної програми приймається міською радою. Порядок внесення змін до Антикорупційної програми аналогічний порядку розроблення даної програми.
3. Припинення виконання Антикорупційної програми
Виконання Антикорупційної програми припиняється після закінчення встановленого строку її реалізації. Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції складає заключний звіт про результати виконання Антикорупційної програми та подає його для розгляду профільній постійній комісії міської ради, у разі необхідності, на розгляд міської ради.
Виконання Антикорупційної програми припиняється достроково в разі:
- оголошення надзвичайної ситуації регіонального масштабу, що унеможливлює виконання Антикорупційної програми;
- втрати актуальності головної мети Антикорупційної програми.
Рішення про дострокове припинення виконання Антикорупційної програми приймається міською радою.
Секретар ради Олег МАКАР