ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 12
Текст:МОСТИСЬКА МІСЬКА РАДА
ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
LХ ПОЗАЧЕРГОВА СЕСІЯ VІІІ СКЛИКАННЯ
Рішення №
м.Мостиська від грудня 2024 року
Про затвердження Програми для кривдників на території
Мостиської міської ради Львівської області
на 2025 -2027 роки
Відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про соціальні послуги», Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами», постанов Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», від 22.08.2018 № 654 «Про затвердження Типового положення про мобільну бригаду соціально – психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі», від 24.02.2021 №145 «Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року», наказу Міністерства соціальної політики України від 01.10.2018 №1434 «Про затвердження Типової програми для кривдників», з метою зміни насильницької поведінки кривдника, формування соціально прийнятних норм і гуманістичних цінностей, Мостиська міська рада вирішила:
- Затвердити Програму для кривдників на території Мостиської міської ради Львівської області на 2025 – 2027 роки, що додається.
- Визначити комунальну установу Центр надання соціальних послуг Мостиської міської ради відповідальним виконавцем Програми.
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань освіти, культури, охорони здоров’я, духовності, спорту, туризму та соціальної захисту населення.
Міський голова Мирослава ПЕЛЬЦ
Додаток до рішення
Мостиської міської ради
№ від 12.2024р
ПРОГРАМА
для кривдників на території
Мостиської міської ради Львівської області
на 2025 – 2027 роки
м.Мостиська – 2024р
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
1. | Ініціатор розроблення Програми | Мостиська міська рада Львівської області |
2. | Законодавча база Програми |
|
3. | Розробник Програми | Комунальна установа Центр надання соціальних послуг Мостиської міської ради |
4. | Відповідальний виконавець Програми | Комунальна установа Центр надання соціальних послуг Мостиської міської ради |
5. | Мета програми | Зміна насильницької поведінки кривдника, формування соціально прийнятних норм і гуманістичних цінностей |
6. | Термін реалізації Програми | 2025-2027 роки |
7. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми | Програма не потребує фінансування |
І .Вступ
Результати національних досліджень стверджують, що кожна третя родина в Україні страждає від фізичного насильства, а кожна друга – від психологічного. Жертвами стають як жінки, так і чоловіки, серед яких: члени сім’ї, співмешканці та батьки похилого віку. Крім цього, щороку від 1 до 3 млн дітей стають свідками чи жертвами домашнього насильства. Насильство існує у всіх соціальних групах, незалежно від рівня доходу, освіти, становища в суспільстві, класових, расових, культурних, релігійних, соціально-економічних аспектів.
Проблема домашнього насильства повинна вирішуватися з огляду на її багатовимірність, базуючись на реальній ситуації в громаді. Уповноважені органи і громадськість зобов’язані протидіяти домашньому насильству, вживаючи заходів для зміни поведінки кривдників, що його вчиняють. Це дуже важливо, адже у випадку розлучення з одними партнерами, кривдники продовжують жорстоке поводження в інших стосунках, з дітьми, близькими та соціальним оточенням.
Робота з кривдниками становить невід’ємну частину діяльності уповноважених органів з протидії домашньому насильству, оскільки допомагає таким особам осмислити власну насильницьку поведінку, усвідомити її витоки та прояви, змінити свою поведінку. Довготривала корекція поведінки особи, яка вичинила домашнє насильство, не лише допомагатиме налагодити гармонійне життя в межах сім’ї, родини, а й поліпшуватиме майбутнє дітей, які перестануть бути свідками домашнього насильства.
ІІ. Загальні положення
Програма для кривдників на території Мостиської міської ради (далі – Програма) розроблена з метою забезпечення розбудови системи запобігання і протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, запровадження комплексних дій та заходів, спрямованих на зменшення масштабу такого явища в межах Мостиської міської ради, відповідно до законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про соціальні послуги», «Конвенцією Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами», постановами Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», від 22.08.2018 №654 «Про затвердження Типового положення про мобільну бригаду соціально – психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі», від 24.02.2021 №145 «Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року», наказом Міністерства соціальної політики України від 01.10.2018 №1434 «Про затвердження Типової програми для кривдників».
Програма реалізується фахівцем, який має фахову вищу освіту (в тому числі фахівцем із соціальної роботи Центру надання соціальних послуг Мостиської міської ради, психолог, психотерапевт, психіатр) та пройшли відповідне спеціалізоване навчання з проведення програм для кривдників, представляють суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі або залучені та проводять програму для кривдників на замовлення суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Програма передбачає комплекс заходів за результатами оцінки ризиків, спрямованих на зміну насильницької поведінки кривдника, формування у нього нової, неагресивної моделі поведінки у приватних стосунках, відповідального ставлення до власних вчинків та їхніх наслідків, до виконання батьківських обов’язків, на викорінення дискримінаційних уявлень про соціальні ролі та обов’язки жінок і чоловіків.
У Програмі терміни вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», інших нормативно-правових актах.
Для проведення відповідного спеціалізованого навчання або для висвітлення окремих тем, проведення додаткових занять в якості викладачів/тренерів залучаються експерти, фахівці, які не проходили спеціальної підготовки, але мають відповідну освіту, зокрема представники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, служб у справах дітей, уповноважених підрозділів органів Національної поліції України, надавачів соціальних послуг, закладів вищої освіти, охорони здоров’я (лікар-нарколог, лікар-психіатр, лікар-психотерапевт, лікар-сексопатолог, лікар відповідного профілю тощо), а також психологи, соціальні педагоги, фахівці в галузі права, представники міжнародних громадських об’єднань, іноземних неурядових організацій (за їх згодою).
Кривдника може бути направлено на проходження цієї Програми на строк від трьох місяців до одного року у випадках, передбачених законодавством.
Також кривдник може брати участь у цій Програмі за власною ініціативою на добровільній основі.
Заходи з організації та забезпечення проходження цієї Програми кривдниками проводяться на підставі інформації, отриманої відповідно до законодавства від суду, уповноваженого підрозділу органу Національної поліції України.
У разі неприбуття кривдника для проходження цієї Програми або ухилення від її проходження без поважних причин суб’єкти, відповідальні за її виконання, повідомляють про це письмово протягом трьох робочих днів уповноважений підрозділ органу Національної поліції для вжиття відповідних заходів.
ІII. Методологічні засади
Цю Програму розроблено на засадах когнітивно-поведінкової терапії. Такий підхід широко застосовується в роботі з цільовою групою, він дає змогу проводити когнітивну корекцію та корекцію поведінки особистості та формувати в неї гуманістичні цінності.
Методики когнітивної психології спрямовані на досягнення довгострокових позитивних результатів через зміну когніцій, переконань особистості, мотивів поведінки, розв’язання її психосоціальних проблем.
Робота із кривдником спрямовується на зміну деструктивних переконань особистості, корекцію когнітивних помилок, зміну дисфункціональної поведінки завдяки усвідомленню особою впливу думок на емоції та поведінку людини.
Характеристика цієї Програми:
цільова група - кривдники;
кількість діагностичних занять - 4;
кількість індивідуальних занять - 20;
кількість групових занять - 9.
Форми роботи та тривалість цієї Програми:
діагностування - тривалість - 6 сесій по 1 год або 3 сесії по 2 год; до проведення діагностики залучаються лікарі-психіатри / лікарі-наркологи (за згодою); вторинна діагностика за результатами проходження цієї Програми - 2 сесії по 1 год або 1 сесія тривалістю 2 год;
індивідуальна робота - тривалість - 19 сесій по 1 год (максимум 2 год на тиждень); до індивідуальної роботи входять мотиваційні бесіди - 2 сесії тривалістю по 1 год;
групова робота - загальна тривалість - 18 сесій по 1 год 30 хв (максимум 3 год на тиждень) із перервою між сесіями - 10 хв; за відсутності можливості проводити довготривалі заняття кожна сесія може проводитися під час окремої зустрічі;
змішаний варіант роботи - 1 сесія індивідуальної роботи тривалістю 1 год та 1 сесія групової роботи тривалістю 1,5 год (максимум 2,5 год на тиждень);
тривалість індивідуального заняття для кривдника - 1 година;
періодичність - не рідше ніж один раз на тиждень.
Фахівці, які реалізують цю Програму, повинні керуватися такими принципами:
- конфіденційності та захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних», що полягає в гарантуванні збереження особистої інформації та нерозголошення конфіденційної інформації без згоди особи;
- дотримання прав та свобод людини в процесі роботи з кривдником;
- недопущення дискримінації, що полягає в тому, що кривдник має право на отримання послуг незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, стану здоров’я, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними;
- компетентності та професіоналізму, що полягає в застосуванні спеціальних знань з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі;
- комплексності, що полягає у поєднанні різних форм і методів роботи в межах проведення програм для кривдників з урахуванням індивідуальних особливостей кривдника та стану його/її здоров’я.
Інформування суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, про ухвалення рішення суду про направлення кривдника на проходження програми для кривдників здійснюється відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», статті 21-7 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».
ІV. Проходження цієї Програми
Проходження цієї Програми розпочинається діагностуванням кривдника.
В основу цієї Програми покладено загальні принципи психологічної корекції та соціальної реабілітації, що полягають у поєднанні діагностичного, мотиваційного та корекційного блоків:
1) діагностичний блок передбачає проведення первинної діагностики причин насильницьких проявів, агресивної поведінки та підсумкової діагностики результативності проходження програми;
2) мотиваційний блок спрямовано на визначення та підвищення рівня мотивації для участі у груповій формі роботи в межах цієї Програми, формування або підвищення мотивації для зміни насильницької, агресивної поведінки;
3) корекційний блок передбачає індивідуальну та групову форми роботи.
Ця Програма передбачає застосування інтерактивних форм і методів роботи з метою засвоєння інформації та відпрацювання необхідних навичок, використання на практиці отриманих знань і вмінь.
Теми цієї Програми (як індивідуальних, так і групових занять) висвітлюють питання, спрямовані на розвиток особистості, мотивацію до активної участі в процесі планування подальшого життя, оволодіння навичками ненасильницького спілкування, ефективної комунікації тощо.
V. Тематичний план цієї Програми
Розподіл часу за блоками і темами здійснюється відповідно до додатка 1 до цієї Програми.
Схема роботи із кривдником відповідно до додатка 2 до цієї Програми визначається за результатами діагностики з урахуванням індивідуальних потреб, у тому числі віку, стану здоров’я, статі кривдника.
Після завершення занять діагностичного та мотиваційного блоків розпочинається індивідуальна та/або групова робота.
Після завершення індивідуальної та/або групової роботи проводиться вторинна діагностика за результатами проходження цієї Програми.
Очікувані результати проходження цієї Програми:
1) знання:
понять «насильство», «домашнє насильство» та «насильство за ознакою статі»;
наслідків домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
відповідальності за вчинення домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
ознак насильства, агресії, жорстокого поводження;
чинників формування агресивної поведінки;
причин виникнення та шляхів запобігання конфліктам;
методів аналізу конфліктних ситуацій;
способів розв’язання конфліктів та визначення власної ролі в їх розв’язанні;
впливу гендерних стереотипів щодо соціальних ролей жінки і чоловіка на міжособистісні стосунки;
2) навички:
визначати незадоволені власні потреби;
задовольняти власні потреби в асертивний спосіб;
усвідомлювати власні почуття та почуття інших людей.
VІ. Очікувані результати від виконання Програми
Виконання Програми дасть змогу знизити рівень домашнього насильства, насильства за ознакою статі та забезпечити захист прав постраждалих осіб через удосконалення системи запобігання та протидії такому насильству, удосконалення відповідної нормативно-правової бази, запровадження дієвого механізму взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
За результатами Програми буде забезпечено:
- зростання довіри громадян до суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання психологічних та інших бар’єрів у прийнятті та реалізації рішень щодо звернення до цих суб’єктів з приводу такого насильства;
- доступність і якість надання необхідних соціальних послуг особам, постраждалим від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, у тому числі дітям, людям похилого віку, особам з інвалідністю, громадянам, що належать до інших вразливих груп, у загальних і спеціалізованих службах підтримки постраждалих осіб, визначених Законом України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»;
- спеціальну підготовку фахівців з числа суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, що забезпечуватиме підвищення якості надання відповідної допомоги;
- підвищення рівня обізнаності населення з питань запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання негативних стереотипів і формування нетерпимого ставлення до ненасильницької моделі поведінки, посилення ролі чоловіків у протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
Секретар ради Олег МАКАР
Додаток 1 до Програми для кривдників на 2025 -2027 роки |
РОЗПОДІЛ ЧАСУ
за модулями і темами
№ | Назва блоку, теми | Кількість годин | |
індивідуальна робота | групова робота | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
Блок 1 | Зміст і методи діагностики психоемоційного стану кривдника | 6 год | |
Частина 1 | Діагностичні методики, що застосовуються до початку корекційної роботи. Проведення психодіагностики. Карта первинного психологічного обстеження кривдника | 2 год | |
Частина 2 | Діагностичні методики, що застосовуються в процесі індивідуальної корекційної роботи | 2 год | |
Частина 3 | Проективні методики, рекомендовані для роботи з кривдниками | 2 год | |
Блок 2 | Технологія проведення мотиваційної бесіди/інтерв’ювання з кривдником | 2 год | |
Перший етап мотиваційної бесіди / інтерв’ювання | 1 год | ||
Другий етап мотиваційної бесіди / інтерв’ювання | 1 год | ||
Блок 3 | Зміст індивідуальної корекційної роботи з кривдником | 19 год | |
Тема 1 | Прояви агресивності та особиста відповідальність за власні слова й вчинки. Психоедукація щодо психологічних засад корекційної роботи. Дослідження індивідуальних чинників (історія дитинства, індивідуальний досвід, сформовані деструктивні переконання тощо) патернів насильницької поведінки (одне заняття) | 1 год | |
Тема 2 | Емоційна рівновага. Розвиток емоційного інтелекту. Усвідомлення власних емоцій і почуттів (два заняття) | 2 год | |
Тема 3 | Усвідомлення почуттів. Когнітивна робота. Мотиви поведінки. Усвідомлення взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки. Робота з деструктивними переконаннями (два заняття) | 2 год | |
Тема 4 | Керування почуттям гніву та самоагресією. Ціннісна сфера особистості кривдника (одне заняття) | 1 год | |
Тема 5 | Формування навичок самоконтролю і саморегуляції. Поведінкова робота. Аналіз дисфункційної поведінки (два заняття) | 2 год | |
Тема 6 | Усвідомлення власних особистісних меж для конструктивного спілкування. Моделювання адаптивної поведінки. Формування здатності задоволення потреб в асертивний спосіб (два заняття) | 2 год | |
Тема 7 | Подолання страхів. Формування навичок аналізу автоматичних думок (одне заняття) | 1 год | |
Тема 8 | Усвідомлення власних потреб і пошук способів їх задоволення. Формування навичок самоконтролю емоційних проявів (два заняття) | 2 год | |
Тема 9 | Конструктивне розв’язання конфліктів. Формування навичок аналізу соціальної ситуації. Усвідомлення власних кордонів та кордонів інших людей (одне заняття) | 1 год | |
Тема 10 | Партнерська взаємодія. Моделювання взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки (одне заняття) | 1 год | |
Тема 11 | Розвиток навичок спілкування. Формування навичок конструктивного спілкування (одне заняття) | 1 год | |
Тема 12 | Усвідомлення системи моральних цінностей. Формування навичок ефективної комунікації (одне заняття) | 1 год | |
Тема 13 | Профілактика булінгу, домагань в колективі (два заняття) | 2 год | |
Блок 4 | Зміст групової роботи з кривдниками | 27 год | |
Тема 1 | Вступ до Програми для кривдників. Знайомство. Формування правил роботи групи (одне заняття) | 3 год | |
Тема 2 | Установлення індивідуальних цілей та побудова перспективних планів щодо подолання агресивної поведінки (одне заняття) | 3 год | |
Тема 3 | Механізми формування агресивної поведінки: які вони, як їх розпізнати та зупинити (одне заняття) | 3 год | |
Тема 4 | Сутність понять «насильство», «насильство за ознакою статі» та «домашнє насильство». Види насильства та дії, які слід вважати насильством. Цикл насильства. Наслідки насильства (одне заняття) | 3 год | |
Тема 5 | Відпрацювання навичок контролю гніву та агресії. Формування навичок самоконтролю агресивних патернів поведінки. Планування та реалізація поведінкових патернів адаптивних переконань (одне заняття) | 3 год | |
Тема 6 | Ефективна комунікація (два заняття) | 6 год | |
Тема 7 | Формування цілей і перспективних життєвих планів. Консультаційні заходи щодо підвищення мотиваційного потенціалу (одне заняття) | 3 год | |
Тема 8 | Підведення підсумків участі у Програмі для кривдників. Опитування або тестування з метою оцінювання знань та навичок (одне заняття) | 3 год | |
Блок 5 | Вторинна діагностика за результатами проходження Програми. Складання плану запобігання рецидиву насильницької поведінки | 2 год | |
Підсумок | 29 год | 27 год |
Додаток 2 до Програми для кривдників на 2025 -2027 роки |
СХЕМИ РОБОТИ
з особою в межах Програми для кривдників
__________ Примітка. | Усі теми, передбачені у кожному варіанті схеми роботи з особою в межах Програми для кривдників, викладаються послідовно. |